آینده رایانش ابری

آینده رایانش ابری

رشد چشم‌گیر رایانش ابری به دلیل حذف بسیاری از موانع ورود به بازار و پذیرش فناوری و همچنین ورود فراهم‌کنندگان و بازیگران جدید، ممکن است برخی از سازمان‌ها را دچار نگرانی کنند. مصرف‌کنندگان بصورت مدام به دنبال خدمات فناوری اطلاعاتی هستند که منعطف بوده و بصورت پویا قابل مدیریت و پیکره‌بندی باشند.

با این وجود نمی‌توان افزایش سهم این فناوری‌ها در کسب و کارهای مختلف را نادیده گرفت. رایانش ابری راهی را بروی شرکت‌های مختلف گشوده است تا بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و چابکی بیشتری پیدا کرده و به سرعت و با کارایی بالاتر وارد بازارهای جدید شوند. تنوع خدمات رایانش ابری برخواسته از رقابت بین بازیگران حاضر در این عرصه و بخشی به جهت پیشرفت و ظهور فناوری‌های جدید، بدین معنی است که تمامی شرکت‌ها فارغ از زمینه‌ی فعالیت و اندازه می‌توانند راه‌حل مورد نیاز مطابق با بودجه خود را پیدا کنند. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ در کشور آمریکا از بین ۲۵۰ مدیر ارشد کسب و کارها و مدیران ارشد فناوری اطلاعات سازمان‌ها، ۶۹ درصد سازمان‌ها حداقل یک خدمت مبتنی بر ابر را در کسب و کار خود استفاده می‌کردند. به همین ترتیب ۶۹ درصد آن‌ها نیز بیان داشتند که تا سال ۲۰۱۴ سرمایه‌گذاری بیشتری را در حوزه رایانش ابری انجام خواهند داد. دولت‌ها نیز بدنبال محقق نمودن پتانسیل‌های این فضا هستند.

در سال ۲۰۱۲، معاون ریاست کمیسیون اروپا که مسئول دستورکار دیجیتال اتحادیه اروپا بود، از بسته ۱۶۰ میلیارد یورویی جهت کمک به توسعه فضای ابری برای اتحادیه اروپا خبر داد. با این وجود هنوز آگاهی کافی در ارتباط با این فناوری حتی در آمریکا وجود ندارد. در ایالات متحده کمتر از یک چهارم افراد نظرسنجی شده ادعا می کردند که فضای ابری را درک نموده و می فهمند و ۶۰ درصد افراد نیز از اینکه خدماتی همچون Dropbox و Gmail مبتنی بر ابر هستند اطلاعی نداشتند. بسیاری از شرکت‌ها با این تفاسیر بدنبال یافتن رو‌ش‌های نوین و راه‌کارهای نوین فناوری اطلاعات هستند که برای استقرار روی ابرهای داخلی و خارجی مناسب باشند. در نتیجه دنیای ابر هیبریدی یا ترکیبی ظهور کرده است که نیازمند انتقال به نسل جدیدی از مراکز داده و اتخاذ خدمات میزبانی جدید می‌باشد.

مزایای استفاده از رایانش ابری

 

سهولت دسترسی به منابع موردنیاز:

کاربران سیستم رایانش ابری در هر زمان که نیاز به منابع پردازشی ارائه شده داشته باشند، این منابع بر حسب میزان نیازشان قابل دسترس خواهد بود و در واقع اختصاص و بازپسگیری منابع در رایانش ابری به صورت خودکار مدیریت می شود.

عدم وابستگی و محدودیت به تجهیزات ارتباطی:

کاربران بدون وابستگی و یا محدودیتی از نظر مکان فعالیت و نوع دستگاه ارتباطی(موبایل،تبلت، لپ تاپ و …) میتواننداز خدمات رایانش ابری استفاده نمایند که این ویژگی باعث افزایش طیف مشتریان رایانش ابری می گردد.

عدم نیاز به دانش فنی تخصصی:

مشتریان رایانش ابری، نیاز به درک عمیق وداشتن تخصصی در خصوص چگونگی سرویس دهی را ندارند ودرواقع فقط از این خدمات استفاده می کنند، که به طبع هزینه های آموزشی، مدیریت و نگهداری سرویس های مورد استفاده آنها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

کاهش هزینه ها:

مشتریان رایانش ابری جهت رسیدن به اهداف تجاری آموزشی و … خود نیاز به تامین زیرساختهای تاسیساتی دیتاسنتر، زیرساخت ارتباطی، مانیتورینگ، پایش منابع وتجهیزات، انجام امورنگهداری ومدیریت پشتیبان گیری جهت افزایش High availability و Disaster Recovery خواهدداشت.

افزایش امنیت:

کاربران رایانش ابری درمحیط کاملا مجزا (Isolated) و قابل کنترل، از کاربران دیگر، امور کاری خود را انجام می دهند. این ویژگی اعمال سیاست های امنیتی بر روی اطلاعات موجود درمحیط رایانش را ممکن می سازد.

بعنوان مثال، زیرساخت ابری به یک تیم طراحی نرم افزار که بر روی پروژه های حساس و دارای اطلاعات حیاتی است سرویس ارائه می دهد. مستندات و سورس کد مربوط به نرم افزار در حال طراحی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرساخت ابری می تواند طوری پیکربندی شود که از خروج اطلاعات مهم به بیرون از محیط ابری جلوگیری گردد.

کاهش نیاز به تامین لایسنس معتبر نرم افزاری:

نرم افزارها و سورس ها در محیط متمرکز ابری اجرا می شوند درنتیجه در برخی موارد احتیاج به تامین لایسنس معتبر در مقایسه بااستفاده از نرم افزار و یا سورس به صورت مجزا و گسسته در هر سیستم بصورت جداگانه کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نام های حداقل 5 نفر ، دانشجویان و اعضای IEEE حداکثر شامل 50% تخفیف می شوند. ظرفیت کارگاه ها محدود است. رد کردن